Undervisere og indhold på Søvnuddannelsen
Her kan du læse mere om vores dygtige undervisere og få overblik over uddannelsens indhold
Mød holdet bag
Vores undervisere er passionerede eksperter på hver deres område.
De er alle håndplukket til Søvnuddannelsen på grund af deres professionelle og praktiske erfaring med børn og unges søvn.
Sine Ditlev Bihlet
Sundhedsplejerske og medstifter af Center for Børn og Unges Søvn
Sine har beskæftiget sig professionelt med børn i over 15 år som sygeplejerske og specielt med børns søvn som sundhedsplejerske. Sine har særligt sin praksiserfaring i børns søvn fra sit arbejde med børn med autisme, ADHD og emotionelle forstyrrelser samt fra sin virksomhed Søvnplejersken, hvor hun tilbyder søvnkonsultationer. Sine er forfatter til den nyeste bog i Danmark om små børns søvn “Tryg søvn”.
Sine underviser løbende igennem hele uddannelsen.
Karen Storgaard Kildahl
Jordemoder og medstifter af Center for Børn og Unges Søvn
Karen har arbejdet med familiedannelse, sundhedsfremme og trivsel i børnefamilier siden 2009. Karen er uddannet jordemoder og børnesundhedsvejleder med speciale i søvn. Hun har stor praksiserfaring med familier med søvnudfordringer. Til daglig driver hun Søvnologen, hvor hun tilbyder søvnkonsultationer. Hun brænder for, at alle i familien må trives og sove godt.
Karen underviser løbende igennem hele uddannelsen.
Maria Schultz Appelt
Børnefysioterapeut med speciale i sanseintegration
Maria er uddannet fysioterapeut i 2007. Hun har drevet selvstændig fysioterapi de sidste 15 år. Hun er uddannet indenfor sanseintegration, bl.a. i ASI (Ayres Sensory Integration) med base i forskning og praksis fra Jean Ayres institute i Californien samt indenfor DNS (Dynamic Neuromuscular Stabilization). Maria driver til daglig sin virksomhed Børnefysioterapi og giver evidensbaserede råd til familier via instagramprofilen @boernefysioterapi
Maria underviser i sanseintegration og søvn hos børn med autisme og ADHD.
David Madsen
Psykolog og ekspert i unges digitale dannelse og sundhed
David Madsen bliver ofte brugt som ekspert, når det handler om unges digitale dannelse og sundhed samt forholdet mellem digitalt og analogt liv. Han er annekteret af kulturministeren til medierådet for børn og unge – og på Søvnuddannelsen underviser han naturligvis i digitale mediers og skærmes betydning i forhold til søvn.
David er psykolog i psykolog- og lægehuset Dabeco – en socialøkonomisk virksomhed, som hjælper skoler og institutioner med at rette lyset mod en sund og tryg tilværelse for børn og unge.
Anna Knakkergaard
Læge og diplomuddannet i klinisk hypnose
Anna har været læge siden 2011 med særlig erfaring fra børneafdelinger samt børne- og ungdomspsykiatrien i Region Midt.
Hun er diplomuddannet i Klinisk Hypnose 2015 og har siden arbejdet terapeutisk med børn, unge og voksne – særligt med angstproblematikker og funktionelle lidelser. Anna er selvstændig, underviser og uddanner fagpersoner indenfor hypnoterapi hos Underfund, behandler hos Din Magiske Hjerne, forfatter til Drømmejunglen og er grundlægger af Hypnobaby
Anna underviser i skolebørn og unges søvn og søvnhygiejne samt i søvnmeditationer og hypnose.
Ali Amidi
Lektor i neurovidenskabelig psykologi
Ali Amidi er lektor i Neurovidenskabelig Psykologi ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet, hvor han til dagligt forsker og underviser i søvn og døgnrytmers betydning for vores trivsel og sundhed samt i behandlingen af søvnproblemer og forstyrrede døgnrytmer i både kliniske og ikke-kliniske populationer.
Ali underviser i cirkadisk rytme, søvnbehov, rytme, vågentid, søvnens opbygning, søvncykli, typer af søvn, kronotyper, søvnpres m.m.
Britt Borg
Læge og forsker i søvn, døgnrytme og sengevædning
Britt er læge og har forsket i søvn og døgnrytmer hos børn med sengevædning siden 2010.
Hun har i 2023 haft et ophold på børnesøvncentret på Boston Children’s Hospital/Harvard Medical School i USA.
Britt har erfaring fra både børneafdelinger og børne- og ungdomspsykiatrien i Region Midt.
Birgitte Rahbek Kornum
Phd i neurovidenskab og forsker i søvn og søvnsygdomme
Birgitte Rahbek Kornum er lektor på Københavns Universitet, hvor hun forsker i søvn og søvnsygdomme. Hun har en ph.d. i neurovidenskab og har tidligere arbejdet som forsker både i USA på Stanford University og i Danmark på Rigshospitalet. I dag forsker hun i søvnens biologi og særligt i interaktionen mellem immunforsvaret og søvn.
Ud over sin forskning bruger Birgitte tid på at formidle viden om søvn og er forfatter til bogen “Forstå din søvn”.
På Søvnuddannelsen fortæller Birgitte om vigtigheden af søvn og søvnens biologi.
Jan Ovesen
Læge og ekspert i søvnmedicin og søvnapnø
Jan Ovesen er læge hos Søvnexperten, som har søvnklinikker flere steder i Danmark. Her behandles søvnforstyrrelser og søvnsygdomme som fx søvnapnø og kronisk insomni.
Få overblik over indholdet
1. modul: Basisviden om søvn
Modul 1 er spækket med vigtig grundviden om søvn. Du får blandt andet undervisning i:
- Hvad avler god søvn?
- Må man vække sovende børn?
- Placering af søvnen
- Melatonin og fremtidens søvn
- Søvnkvalitet og kvantitet
- EEG-søvn
- Søvnpres
- Søvn og vågentid
- Søvnens funktioner og udvikling
- Døgnrytme og registrering af søvn
2. modul: Disponerende faktorer
På modul 2 skal vi have styr på udgangspunktet for at sove godt. Du får blandt andet undervisning i:
- 3p modellen
- Søvnbehov og vågenbehov
- Normal søvnudvikling
- Neuroaffektiv udviklingspsykologi
- Regulering og stimulering
- Forældrenes mentale tilstand og trivsel
- Motorisk uro
- Sansestimulering og sansemotorik
3. modul: Udløsende årsager
På modul 3 ser vi nærmere på udløsende årsager til søvnudfordringer samt henvisningsårsager. Du får blandt andet undervisning i:
- Svær start og traumer
- Spændinger
- Tungebånd og refluks
- Eksem og allergi
- Øreproblemer
- Sengevædning
- Fordøjelsesproblemer
- Parasomnier og søvnapnø
- Spjæt og narkolepsi
- Diagnoser og søvn
- Melatonin som sovemedicin
4. modul: Adfærd og
vaner
På modul 4 skal vi tale om den vigtige adfærd omkring søvn. Du får blandt andet undervisning i:
- Ritualer, stemning og kommunikation
- Tidlige morgener og lange putninger
- Opvågninger
- Insomni
- Korte lure
- Søvn uden mælk
- Overgang til færre lure
- Afvænning af vuggende bevægelser
- Soveomgivelser og samsovning
- Når en anden skal putte
- At kunne falde i søvn selv
- Skolebørn: Egen seng og sove ude
5. modul: Struktur og motivation
På modul 5 bruger vi det, vi har lært på de foregående moduler til at sammensætte en strategi for den enkeltes arbejde med børn og unges søvn. Du får blandt andet undervisning i:
- Søvnpolitik i daginstitutioner
- Visuelle undervisningsværktøjer og redskaber til søvnkonsultationer
- Digital dannelse og sundhed
- Sådan arbejder du med at motivere og skabe forandring